Mechanizm różnicowy w samochodach

Samochody to coś, co na przestrzeni lat ulegało znaczącej zmianie biorąc pod uwagę kwestie ich budowy. Początkowe pojazdy nie były zbyt zaawansowane, a sama jazda nimi była mało komfortowa oraz nie zawsze gwarantowała odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Sama ich budowa również powodowała pewnego rodzaju problemy, a jednym z nich był przykładowo brak mechanizmu różnicowego, który powoduje, że koła mogą kręcić się niezależnie od siebie.

Co to dyferencjał?

Dyferencjał pozwala na niezależną pracę kół (sxc.hu)

Dyferencjał pozwala na niezależną pracę kół (sxc.hu)

Dyferencjał to coś, co powoduje, że przykładowo na zakręcie koła mogą kręcić się z różną prędkością. Początkowe samochody nie posiadały takiego rozwiązania, co powodowało często utratę przyczepności podczas skręcania. Starano się to rozwiązać za pomocą przeniesienia napędu na tylko jedno koło z tylu, lecz takie rozwiązanie szybko okazało się do niczego, ponieważ pojazdy miały trudności z pokonaniem nieco trudniejszego terenu. Dopiero wraz z czasem pojawił się wspomniany wyżej mechanizm różnicowy, dzięki któremu pokonywanie zakrętów nawet przy większych prędkościach nie powodowało żadnych problemów. Obecnie system ten jest bardzo zaawansowany, co wpływa bezpośrednio na warunki jezdne danego samochodu.

W niektórych przypadkach dyferencjał jest blokowany i najczęściej ma to miejsce w przypadku określonych sportów motorowych. Pozwala to wówczas na łatwiejszą utratę przyczepności, dzięki czemu możliwe jest pokonywanie zakrętu w kontrolowanym poślizgu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że jazda takim samochodem po drogach publicznych nie jest wskazana, bowiem może powodować bezpośrednie zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.