• Home »
  • Sport »
  • Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia – jazda na rowerze

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia – jazda na rowerze

Jak to stare przysłowie głosi, nasz sposób postrzegania rzeczywistości, zależy od miejsca w jakim jesteśmy. Choć prawda ta ma wiele znaczeń, tutaj raczej odniosę się to jej praktycznej funkcji „siedzenia” w sensie komfortu jaki jest potrzebny w trakcie jazdy rowerem, zwłaszcza długodystansowym. Zarówno dla pań jak i panów, istotne jest dostosowanie siodełka do jazdy i naszych kształtów fizycznych. Ważne jest też, jaki rodzaj jazdy wybieramy. W modelach miejskich, wskazane są siodełka o szerokiej podstawie, ponieważ w zwykłej jeździe, więcej siedzimy niż manewrujemy, jak w wypadku kolarstwa szosowego, czy górskiego. Dlatego dla poszczególnych dyscyplin rowerowych, producenci tych ważnych części, podejmują to coraz nowsze rozwiązania. Dawniejsze siodełko, to już nie to samo. W dodatku nowe rozwiązania technologiczne pozwalają na różne dogodności, jak amortyzacja nie tylko sprężynowa, czy uwzględnienie hiperwentylacji, czyli kwestie oddychania , a tym samym oddawania ciepła.

Jazda miejska

Siodełka do jazdy miejskiej. Obok klasycznych rozwiązań wypełniania siodełka gąbką lub pianką, coraz większym uznaniem cieszą się siodełka żelowe. Ich minusem jest jednak waga, gdyż masa żelowa jest cięższa niż np. piankowa. Ale dzięki swojej strukturze pozwalają na równomierne rozłożenie nacisku, w dodatku wiemy, że substancja żelowa łatwo ulega rozgrzaniu, dzięki temu temperatura ciała, którą oddajemy jest zachowana. W trakcie jazdy miejskiej ważne jest zachowanie pozycji wyprostowanej do kąta 90°. Gwarantuje nam to odpowiednia konstrukcja siodełka części xlc – https://www.rowertour.com/producent/xlc/c/4/p/300. W wypadku innych siodełek miejskich czy turystycznych, możemy też spotkać się z rodzajem siodełek uniwersalnych, czyli dostosowanych zarówno do zwykłej jazdy relaksacyjnej, jak i po terenach leśnych (górskich) dla obu płci.

Trekking, ATB/ MTB

Siodełka do jazdy turystyczne, trekingowej,jak i górskiej,w odróżnieniu od szerokich siodełek miejskich, innym rozwiązaniem jest siodełko do jazdy bardziej wysiłkowej przy nachyleniu kręgosłupa ok. 60°, oznaczone również znakiem MTB (rowery górskie). Jego budowa jest bardziej wyprofilowana z bardziej przyciętą szczęścia w okolicach krocza, a także zaokrąglanymi narożnikami. Krzesełko to jest prawie o połowę lżejsze od wspomnianego miejskiego, gdyż wykonane jest z lekkiej pianki o wysokiej sztywności. Dodatkowym komfortem jest anatomiczne wycięcie „Zone cut” w środkowej części siodełka, które rozkłada nacisk na kości kulszowe. W wypadku jeśli chcemy sobie poprawić komfort siedzenia, możemy sobie kupić nakładkę żelową.
Siodełka sportowe, różnią się od pozostałych zasadniczo swoją budową, są dłuższe, ale zdecydowanie węższe, na pierwszy rzut oka, sprawiają nawet wrażenie odstraszające, bo często część przednia zakończona jest bardzo ostrym szpicem, zwłaszcza w modelach męskich. Siodełka do jazdy typowo sportowej dostosowane są do pozycji kręgosłupa prawie w pozycji lezącej na kierownicy, czyli wysokim pochyleniu do podłoża nawet 15 °, wypełnione są specjalnym elastomerem, posiadającym zdolności amortyzacyjne i odkształceniowe.